Sunday, October 14, 2007

Rindu Lebaran

Salam lebaran.Selamat Hari Raya.Aku berkesempatan juga untuk menulis dikala waktu hari raya.Banyak masa aku habiskan dihadapan PC yang usang aku ni.Mujur ada internet kat umah.Aku mengadap PC aku mulai dari pagi sehingga laaa aku nak kuar pergi beraya.OH rindu lebaran.Mungkin ini lebaran yang paling best dan mungkin lebaran in yang paling memboringkan.Tapi aku berkesempatan untuk bertemu sanak saudara yang pulang ke rumah pada lebaran ini.Ramai sepupu-sepupu yang kecik-kecik memenuhi setiap ruang rumah.Terutama dia TV hall.Apa tidaknya asyik tengok ASTRO CERIA.Sampai aku pun tak berkesempatan nak nonton TV.So aku terperak la dalam bilik komputer aku ni.Sambil-sambil surfing dan cari idea untuk kerja-kerja aku.

Awal pagi raya sesudah subuh aku mengunjungi pusara ayahanda yang lama sudah aku tidak ziarah sejak aku duduk di melaka.Kesunyian dan kesayuan pagi raya sebelum takbir raya menyedarkan kan aku bertapa kerdilnya ada dan bertapa sunyi jika kita pergi ke sana.Sedikit sebanyak menyedarkan dan mengingatkan aku.YA Allah ampunkan laa dosa hamba mu ini.Aku sedekahkan fatihah dan baca apa-apa yang patut.Selesai je sembanyang raya aku bermaafan dengan sanak saudara.Tersebak aku bila bermaafaan dengan ibu ku yang tercinta.Aku minta maaf sambil mintak dia doakan kesejahteraan aku dan halalkan makan minum aku.Aku tersentuh pagi itu.

Ramai juga tetamu yang datang pada hari pertama.Banyak masa aku habiskan dirumah dengan melayan tetamu.Penat gila aku hari itu sampai tertido aku dibuatnya.Bila petang baru la aku keluar menziarah.Walaupun tahun ini lebaran penuh dengan kesederhanaan tapi kegembiraan dan kecerian tetap dirasai oleh aku.Tapi best jugak kalu dapat beraya dikampung kan?Agak-agaknya bila laa dapat peluang untuk beraya di kampung.Aku tak pernah beraya dia tempat yang betul-betul kampung.Sebab rumah at the middle of town.Hehe.

No comments: