Friday, October 19, 2007

Parenthood

Aku rasa aku belum lagi mengalami transformasi dalam hal ini.Tapi aku tergerak untuk menulis pasal benda ini.Bukan apa aku pun pasti suatu hari nanti akan lalui atau harungi detik ini.Iaitu menjadi parents.Atau aku lebih suka dengan wording parenthood.Mungkin kalu penulisan aku tak bagus bagi orang-orang yang dah jadi parent ni boleh laa tolong perbetulkan.Pada pagi tadi aku baru sahaja selesai tengok citer Cheaper by the dozen.Walaupun citer ni citer komedi tapi banyak moral dan pengajaran yang dapat kita adaptasi dalam kehidupan kita bila kita dah bergelar menjadi parent.Apa yang menarik dalam citer tu walaupun mempunyai 12 orang anak yang kecik dan besar diaorang steady je menjaga anak-anak mereka dengan kerenah yang giler-giler.Yang menarik perhatian aku adalah satu phrase di mana ada mengatakan "Tiada ibu bapa yang sempurna dalam dunia,tapi ada 1juta jalan untuk menjadi sempurna".Wow...menarikan.Bagi aku laa walaupun kita tak memiliki parent yang perfect tetapi dapat parent yang hampir perfect tu pun aku rasa macam ok dah kerana dengan ketidak sempurnaan laa membuatkan kita berusha untuk menjadikanya perfect.Ada yang mendidik anak dengan cara tegas,ada yang mendidik dengan cara lembut dan ada yang mendidik dengan cara sederhana tak lembut dan tak tegas.Masing-masing parent ada reason sendiri mengapa dia orang berbuat demikian.Bagi aku suka dengan cara yang sederhana bermakna anak kita boleh jadikan kita kawan dia orang.MEreka boleh sharing something,tell someting dan mintak pendapat kita.It's mean sporting.Tapi aku rasa milenium ini ramai dan parent yang sporting dan tak macam kita dulu-dulu.Termasuklah aku.Walaupun parents aku tak der laa sporting mana tapi bila kita dah besar aku rasa dia orang jadi lebih sporting.Aku pun takder masalah nak kongsi masalah dan kemuskilan pada dia orang.Walaupun kadang-kadang jawapan yang dia orang bg berlawanan dengan pemikiran aku.Tapi ok laa at lease kita ada parents.Kalu ditanya pada aku..aku nak jadi parents yang macam mana?Aku nak jadi parents yang lembut dan tegas tapi berketempatan.Mama pulak macam mana?Biarlah mama yang jawap sendiri macam mana dia nak.Tapi kalu terlalu tegas sampai anak-anak pun takut nak tegur dan bercakap-cakap dengan parents dia orang takder makna juga.Tapi kalu terlalu lembut hingga naik atas kepala pun tak jadi jugak.Apa-apa pun kita yang mencoraknya.Hiasan yang mcm mana yang kita idamkan.Idea,kemahiran dan peralatan di tangan kita.Kita yang mencorakkan kain putih itu.Kepada semua parents(parent aku dan parent dia) Jasamu tetap kami kenang.

Aku tinggalkan satu lagu

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari
Ahai...

Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat

No comments: