Friday, April 13, 2007

Culvert Inspection

Culvert?Mendaper tue.Aku pada mulanya pun tak tau apa benda atau rupa culvert.Bila dah gi tengok dan di beri penerangan oleh senior baru laa tau.Culvert ni satu tempat bawah tanah atau jalan di mana di dalamnya ada piping yang melalui di bawahnya.Macam underground gitu.Biasanya tempat sejuk pasal simen.Dan penuh dengan lumut dan bendasing.Kadang-kadang che ngular pun biasa ada.Tapi alhamdulilah setakat ni takder lagi laa.
Tu laa rupa culvert bila pada bahagian atas.Memang banyak laa pipe yang akan melalui dibawahnya.Biasanya pipe yang non process laaa.Ada water,steam,crude oil dan mcm2 laaa.Aku biasa buat inspection dua orang.Bila aku masuk kat dalam..partner aku akan duduk atas jaga keadaan.Hole watcher.Bila kita buat kerja-kerja mcm ni memang kena berdua.Dan komunikasi antara orang yang berada di atas di bawah kena diberi perhatian.Mcm confined space laaa.Tapi memang confined space pun.

Bila dah masuk kat dalam keadaan macam tu laaa.Penuh dengan pipe. Setiap pipe,electrical connection,concrete,aras air semua nak kena check dan perlu ambik gambar.Biasanya pipe kat dalam ni berkarat laaa.Pasal dia terendam dalam air buat tempoh masa yang lama.Biasanya sebelum aku masuk org2 pembersihan akan masuk dulu.Buang mana2 rumput atau lumpur.
Yang ni pula access area.Kita nak turun naik masuk ke dalam culvert pakai tangga ni laaa.Tu kat belakang aku tu pipe yang besor laa.Kira-kira 36".Buat culvert punya inspection memang best laa.Banyak belajar menda baru.Tapi kalu bab report memang banyak laaa.Benda besar..gambar pun nak kena besar laaa.

No comments: